دکتر محترم نعمت طاوسی
دانشیار گروه روانشناسی و مشاوره
نشانی محل کار: خیابان دماوند، مجتمع ولیعصر دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)
تلفن: 33793031
نشانی پست الکترونیک: M_nemattavousi@azad.ac.ir
سابقه تحصیلی دکتر محترم نعمت طاوسی:
1383 دکتری روانشناسی تخصصی: دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
1372 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی: دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
1364 کارشناسی روان شناسی بالینی: دانشگاه تهران
افتخارات:
1399 (مدیر مسئول برتر): مدیر مسئول فصلنامه روانشناسی تحولی
1394 (مجله برتر): مدیر مسئول فصلنامه روانشناسی تحولی
1392 (مجله برتر): مدیر مسئول فصلنامه روانشناسی تحولی
1391 (پژوهشگر برتر): پژوهشگران برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)
سوابق اجرایی:
سوابق شغلی
سوابق شغلی دکتر محترم نعمت طاوسی:
(1396 تا کنون). موسس، مدیر مرکز تخصصی روان¬شناسی و مشاوره آریاز
1373 تا کنون). روان¬درمانگر در مراکز تخصصی روان¬شناسی و مشاوره جوانه، رهان و آیاز
(1372 تا کنون). عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)، گروه روانشناسی
(1389 تا کنون). مدیر مسئول فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ايرانی
(1389 تا کنون). مدیر گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)
(1392 تا کنون). مدیر گروه مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)
(1389 تا کنون). عضو شوراي پژوهشي دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)
1395 تا کنون). عضو شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسي و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامي (واحد تهران جننوب)
(1398 تا کنون). عضو شوراي پژوهشي واحد دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)
(1387 تا 1391). عضو شوراي انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)
(1387 تا 1388). عضو شوراي پژوهشي دانشکده تربيت معلم دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)
(1385 تا 1387). مدير گروه روانشناسي صنعتي ـ سازماني دانشکده تربيت معلم دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب)
(1383 تا 1385). عضو دفتر مطالعات و علوم انساني معاونت پژوهشي و برنامهريزي دانشگاه آزاد (واحد تهران جنوب)
عضویت در مجلات علمی
(1383 تا کنون). عضو هیأت تحریریه فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
عضویت در مجامع علمی و پژوهشی
(1386 تاکنون). سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران
(1392 تاکنون) انجمن بین الملی روانشناسی کاربردی (IAAP)
(1393 تاکنون) انجمن روانشناسی تربيتي
(1392 تاکنون) عضو شورای تحول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
(1393 تاکنون) عضو کمیته علمی همایش ملی روانشناسی مدرسه
(1393 تاکنون) عضو کمیته تخصصی روانشناسی گروه علوم انسانی شورای برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی
(1396) عضو کمیته علمی چهارمین همایش ملی روان¬شناسی مدرسه
(1398) عضو کمیته علمی همایش کشوری نیک¬زیستی جوانان در جهان در حال تغییر
(1398) عضو کمیته علمی نخستین کنگره ایرانی روان¬شناسی مثبت
(1399) عضو کمیته علمی ششمین همایش بین¬الملی روان شناسی مدرسه
(1399) عضو گروه تخصصی مصاحبه دکتری در گرایش روان¬شناسی بالینی
شرکت در مجامع ملی و بین الملی:
(1394). اولین همايش ملی روان¬شناسی مدرسه، اول آبان 1394، تهران، ایران
(1393). بیست و هشتمین کنگره بینالملی روانشناسی کاربردی (ICAP)،13- 8 جولای 2014، پاریس، فرانسه
(1389). بیست و هفتمین کنگره بینالملی روانشناسی کاربردی (ICAP)،16- 11 جولای 2010، ملبورن، استراليا
(1388). بیست و سومین کنفرانس جامعه اروپایی روانشناسی سلامت (EHPS)، 26-23 سپتامبر 2009، پیزا، ایتالیا
(1387). بیست و دومین کنفرانس جامعه اروپایی روانشناسی سلامت (EHPS/DHP)، 12-9 سپتامبر 2008، بث، انگلیس
(1385). بیست و ششمین کنگره بین الملی روانشناسی کاربردی (ICAP)، 21- 16 جولای 2006، آتن، یونان
(1385). اولین همایش تخصصی خردسالان و زبان خارجی، اسفند 1385، دانشگاه بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایران
(1375). همایش تحول شناخت به مناسبت یکصدمین سال تولد ژان پیاژه، آبان 1375، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
زمینههای پژوهشی:
طرحهای تحقیقاتی:
دکتر محترم نعمت طاوسی – مجری طرح
(1393). نقش هسته ارزشيابيهاي خود در تنيدگي شغلي، فشار شغلي و بهزيستي عاطفي. معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی
(واحد تهران جنوب).
(1389). تنیدگی حرفهای و سلامت در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی. معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب).
(1386). تعيين ميزان اثربخشي آموزش مهار تنيدگي بر ارزيابي رويدادهاي تنيدگيزاي زندگي در دانشجويان. معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب).
(1382). بررسي تاثير رويدادهاي تنيدگيزاي زندگي بر سلامت رواني و جسماني در دانشجويان. معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی
(واحد تهران جنوب).
(1378). بررسي ميزان شيـوع اختلالهاي اضطرابي و اثر آن برکارآمدي تحصيـلي دانشجويان. معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی
(واحد تهران جنوب).
همکار اصلی طرح
(1393). ارزشهای انسانی در دانشجویان ایرانی (موج دوم بعد از یکدهه). معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب).
(1390). اثر تجربهکاری بر ارزشهای حرفهای درخلال تحصیلات دانشگاهی. معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی(واحد تهران جنوب).
(1387). تدوين اوليه يک مقياس “هويت خود”. معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب).
(1385). ارزشهاي ازدواج در جوانان ايراني (طرح ملی). سازمان ملی جوانان.
(1384). شناسايي محتوا و ساختار ارزشهاي انساني در جمعيت نوجوانان ايراني. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
(1381). بررسي تأثير ميزان آشنايي پيش از ازدواج بر ميزان رضايت از ازدواج. معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب).
(1381). بررسي تحولی توانذهني، اخلاقي و اجتماعي دانشآموزان دوره راهنـمايي به منظور تعيين استانـداردهاي آموزشي. سـازمان پژوهش و برنامهريزي وزارت آموزش و پرورش
(1381). تحليل عمقی از تعامل متغیرهای مؤثر بر کیفیت آموزش ابتدایی. پژوهشکده تعليم و تربيت.
(1380). تاثير رگههاي عمقي شخصيت بر افت تحصيلي دانشجويان. معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب).
(1378). شناسايی محتوا و ساختار ارزشها و گستره عوامل همبسته با ارزشها در نظام اداری کشور (طرح ملی). سازمان امور اداری و
استخدامی کشور.
(1376). بررسي توانذهني و درک مفاهيم دانشآموزان دوره ابتدايي به منظور تعيين استانداردهاي آموزشي. سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش (برنده پانزدهمين جشنواره بينالمللي خوارزمي).
(1376). تأثير مسابقات فرهنگي و هنري در نحوه استفاده دانشآموزان از اوقات فراغت. شورای تحقيقات اداره کل آموزش و پرورش استان تهران (پژوهش برگزیده وزارت آموزش و پرورش).
(1375). بررسي تواناييهاي کودکان غيرفارسي زبان در زبان فارسي در بدو ورود به نظام آموزشي. سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش (پژوهش برگزیده وزارت فرهنگ و ارشاد).
مقاله ها و کتاب ها:
مقالهها
مقالههای علمی ـ پژوهشی دکتر محترم نعمت طاوسی
(1399). نقش واسطهای درونیسازی آرمانهای اجتماعی در رابطه بین بازخوردهای اجتماعی ـ فرهنگی و نارضایتی از ظاهر بدن. فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، شماره چهلم، ص 74-58.
(1399). اثربخشی رواننمایشگری برسازگاری اجتماعی و بهزیستی فاعلی در سالمندان. فصلنامه روان¬شناسی پیری، دوره ششم، شماره دوم، ص163-149.
(1399). نظامهای مغزی-رفتاری و احساس تنهایی: نقش واسطهای اضطراب اجتماعی. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، دوره هفدهم، شماره 65، ص 14-3.
(1399). نقش واسطه¬ای اجتناب تجربه¬ای در رابطه بین ناگویی هیجانی و تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی پس از آسیب مغزی تروماتیک. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، سال هفتم، شماره دوم، ص153-140.
(1399). اثر توانبخشی شناختی بر بهبود نقائص توجهی در بیماران مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. نشریه رویش روانشناسی، سال نهم، شماره 1، ص 26-17.
(1399). رابطه بین سرسختی و سبک¬های مقابله: نقش واسطه¬ای حرمت خود. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، دوره شانزدهم، شماره 63، ص 251-262.
(1398). مقایسه طرحواره¬های ناسازگار اولیه، تنظیم هیجان و راهبردهای مقابله¬ای در بیماران مبتلابه مولتیپل اسکلروزیس و افراد سالم. نشریه رویش روان¬شناسی، سال هشتم، شماره ۴، ص100-93.
(1398). اثربخشی درمان رفتاری شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی والدمحور بر تابآوری و خودتنظیمی هیجانی مادران نوجوانان مبتلابه اختلال بیشفعال. نشریه رویش روانشناسی، سال هشتم، شماره 12، ص 38-31.
(1398). نقش واسطهای هماهنگی خود با هدف و نظم¬جویی شناختی هیجان در رابطه بین هسته ارزشیابی خود با رضایت از زندگی. مجله علوم روانشناختی، دوره 18، شماره 78، ص682-675.
(1398). الگوی ساختاری ویژگی¬های شخصیتی و تنظیم شناختی¬هیجانی با تحمل پریشانی در مادران دارای کودک مبتلا به سرطان: نقش واسطه¬ای راهبردهای مقابله. مجله پرستار و پزشک در رزم، سال هفتم، شماره 24، ص 65-57.
(1398). نقش واسطه¬ای حرمت خود و خودنظم¬جویی در رابطه بین نیازهای اساسی روان¬شناختی و بهزیستی روان¬شناختی. فصلنامه مطالعات روان¬شناختی، دوره 15، شماره2، ص164-145.
(1398). نقش ابعاد هویت در حرمت خود و بهزیستی روان شناختی در بزرگسالی نوظهور. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، دوره پانزدهم، شماره59، ص236-225.
(1397). نقش واسطه¬ای طرحواره¬های سازش نایافته اولیه در رابطه بین شخصیت با سرسختی. مجله روان¬شناسی و روان¬پزشکی شناخت، دوره پنجم، شماره 1، ص114-96.
(1397). شخصیت و تابآوری: نقش واسطهای حرمت خود و نظمجوییشناختی هیجان در رابطه شخصیت و تابآوری بیماران سرطانی. فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه و رفتار، دوره دوازده، شماره 48، ص90-77.
(1397). اعتباریابی و رواسازی نسخه فارسی فهرست شادکامی پمبرتون. فصلنامه روانشناسي تربیتی، دوره سیزدهم، شماره 47، ص183-163.
(1397). ویژگی¬های روان¬سنجی سیاهه حرمت خود کودکان. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، دوره چهاردهم، شماره55، ص233-225.
(1396). مقیاس هسته ارزشیابی خود: پرسشنامه،روش اجرا و نمره¬گذاری. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، دوره چهاردهم، شماره 53، ص99-97.
(1396). نقش واسطهای خوشبینی در رابطه بین هسته ارزشیابی خود و سختکوشی با رضایت از زندگی. فصلنامه روانشناسی معاصر، دوره یازدهم، شماره 2، ص66-52.
(1396). پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان براساس خودپنداشت تحصیلی و مسندمهارگری. فصلنامه روانشناسی مدرسه، دوره ششم، شماره 3، ص 114-101.
1396). هسته ارزشیابی های خود و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطهای سبک¬های مقابله¬ای. پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره یازدهم، شماره 38، ص184-169.
(1396). مقیاس هسته ارزشیابی خود: شکلگیری یک سازه. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، دورهسیزدهم، شماره 51، ص256-245.
(1395). مقایسه ترتیب تولد و هوش با تیپ¬هاي شخصیتی در دانشجویان دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه آموزش، مشاوره و رواندرمانی، شماره 20، ص 67-52.
(1396). نقش میانجیگری انگیزش تحصیلی در رابطه بین خودارزندهسازی و کیفیت زندگی. مجله علوم روانشناختی، دوره شانزدهم، شماره 61، ص104-85.
(1395). اثربخشی درمانگری ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی بیماران ام اس. فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه و رفتار، شماره 42، ص 46-37.
(1395). اندازه¬های عوامل تنیدگی¬زای شغلی: پرسشنامه، روش اجرا و نمره¬گذاری. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، دوره سیزدهم، شماره 49، ص115-113.
(1394). نقش مسند مهارگری و خودکارآمدی در پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، شماره 31، ص18-1.
(1393). شکلگیری عملیات زمانی در دانشآموزان دوره راهنمایی. پژوهش در نظامهای آموزشی، شماره 27، ص184-169.
(1392). هسته ارزشيابيهاي خود و راهبردهاي مقابلهای. فصلنامه روانشناسی معاصر، دوره هشتم، شماره 2، ص68-57.
(1392). آزمون روانسنجی مقیاسهای هسته ارزشيابيهاي خود. فصلنامه تحقیقات روانشناختی، دوره پنجم، شماره20، ص98-85.
(1392). تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی: اثر واسطهای هسته ارزشيابيهاي خود. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، دوره دهم، شماره 38، ص121-103.
(1392). مقیاسهای هسته ارزشيـابيهاي خـود: پرسشنامه، روش اجـرا و نمـرهگذاری (نسخه فارسی). فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، دوره دهم، شماره 38، ص213-211.
(1391). رویآورد خلقی رضایت شغـلی: هسته ارزشیـابیهای خود در محیـط کار. فصـلنامه عـلوم رفتاری، دوره ششم، شماره2، ص 118-111.
(1390). رابطه فراشناخت و عملکرد در درس متون تخصصی. پژوهش در برنامهريزی درسی، دوره هشتم، دوره دوم، شماره 1 و 2 (28 و 29)، ص52-42.
(1389). فشار شغلي و بهزيستي عاطفي در محيط كار. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، دوره ششم، شماره 23، ص226-215.
(1389). بررسي رابطه سبكهاي يادگيري و باورهاي خودكارآمدي با پيشرفت رياضي. فصلنامه تحقيقات روانشناختي، دوره دوم، شماره 5، ص122-107.
(1388). سرسختي بهمنزله يك منبع حمايتي در محيط كار: يك متغير پيشبين عوامل تنيدگيزاي حرفهاي. فصلنامه تحقيقات روانشناختي، دوره اول، شماره 4، ص64-49.
(1387). تأثیر آموزش تنشزدايي تدريجي بر مهار تنيدگيهاي ناشی از رویدادهای زندگی روزمره. فصلنامه روانشناسان ايراني، دوره چهارم، شماره 16، ص332-321.
(1385). تاثير آموزش بر تحول صلاحيت راهبردي حساب در کودکان ايراني. فصلنامه روانشناسان ايراني، دوره سوم، شماره 10، ص123-109.
(1384). تحول توانايي راهبردي حساب در کودکان ايراني: تأثير شرايط اقتصادي ـ اجتماعي. فصلنامه مطالعات روانشناختي، شماره 2 و 3، ص72-55 .
(1384). تأثير سن و جنس بر تحول صلاحيت راهبردي حساب در کودکان ايراني. فصلنامه روانشناسان ايراني، دوره اول، شماره 4، ص44-31.
(1383). سلامت و تنيدگي: پيامدهاي زيستشناختي و روانشناختي رويدادهاي تنيدگيزاي زندگي. فصلنامه روانشناسان ايراني، دوره اول، شماره 1، ص44-31.
(1380). بررسي رابطه بين حرمتخود و تنيدگيهاي روزمره. مجله علوم روانشناختي. دوره اول، شماره 2، 182-166.
(1379). بررسي ميزان شيـوع اختلالهاي اضطرابي و اثر آن برکارآمدي تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي. مجموعه مقالات علوم
انساني (روانشناسی)، دفتر دوم، ص174-155.
(1377). بررسي تجربي فرايند شکلگيري مفهوم زمان. مجله روانشناسي، دوره دوم، شماره 5، ص84-65.
مقالههای مروری
(1391). شخصيت و مقابله . فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، شمارههای 32، 33، 34.
(1390). نقش هسته ارزشيابي خود در فرايند مقابله. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، شماره 29.
(1390). هسته ارزشيابيهای خود و موفقیتکاری. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، شماره 27.
(1389). دستیابی به بنيان هستهارزشيابيخود: مرور و رهنمودها. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، شمارههای26، 25.
(1388). آیا فربهی یک اختلال تغذیه است؟ فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، شمارههای 21، 22.
(1388). پیشرفتهایی درقلمرو سلامت حرفهای: از آغازی تنیدگیزا تا آیندهای مثبت. فصلنامه روانشناسان ايراني، شمارههای20، 19، 18.
Heidari, P., & Nemat Tavousi, M. (2020). Behavioral Inhibition/Activation Systems and Self‑Esteem with Depression: The Mediating Role of Social Anxiety. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy. https://doi.org/10.1007/s10942-020-00378-9.
Nemat Tavousi, M. (2015). The effectiveness of progressive relaxation training on daily hassles: Moderating role of hardiness and self esteem. Social and Behavioral Sciences, 190, 54 – 60.
Nemat Tavousi, M. (2015). Dispositional effects on job stressors and job satisfaction: The role of core evaluations. Social and Behavioral Sciences, 190, 61 – 68.
کتابها
(در دست انتشار) روانشناسی تحولی. سمت.
(1386). تحول شناختي از ديدگاه پردازش خبر. در: جمعی از مؤلفان. روانشناسي عرصهها و ديدگاهها. سمت.
شرکت در دوره های تخصصی
کارگاه آموزشی مقاله نویسی لاتین معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
کارگاه آموزشی¬جستجوی¬پیشرفته بانک¬های اطلاعاتی Scopus, Direct Science, Knitoمعاونت¬پژوهشی دانشگاه آزاد واحدتهران جنوب
کارگاه آموزشی تفسیر آزمون 16 عاملی شخصیت کتل معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
کارگاه آموزشی تنش¬زدایی تدریجی عضلانی جاکوبسن معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
برگزاری دوره های تخصصی
آزمون¬های هوشي و تشخیصي عملیاتي: کلینیک آریاز، همايش پیاژه، دانشگاه علامه طباطبايي، دانشگاه تربیت معلم، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب، سازمان بهزيستي، سازمان کودکان استثنايي، مؤسسه امام خمیني، سازمان بهزيستي، مؤسسه امام خمیني، دفتر حوزه و دانشگاه …
والدگری و تحول شناختی کودکان
والدگری کارآمد و تحول عاطفی کودکان
آموزش مقاله¬نویسی و پروپوزال نویسی
زمینههای تدریس:
روانشناسی تحولی developmental psychology
روانشناسی یادگیری و تربیتی learning & educational psychology
روانشناسی هوش intelligence psychology
روشهای تحقیق در روانشناسی research methods in psychology
مطالب مرتبط
4 دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
خانم دكتر رو در يك كلمه بخوام توصيف كنم ميگم ايشون بي نظير هستن!! ايشون در دوره ارشد استاد بنده بودن و واقعا كامل و بي نقص هستن من نه تنها درس هاي دانشگاهي رو از ايشون ياد گرفتم بلكه ايشون كلي به من درس زندگي دادن و من ارزوم هست در ماه بتونم نيم ساعت كنار ايشون بشينم و فقط صحبت هاشون رو گوش بدم! يكي از افتخاراتم اين هست كه ايشون استاد بنده بودن
خانم دکتر دوستداشتنی که کنارشون دقیقاً معنی درمان قابل ادراکه
نفیسه مصطفایی
سرکار خانم دکتر نعمت طاووسی در مقطع کارشناسی ارشد مدیر گروه دانشکده ما بودند و در زمان دفاع پایان نامه ارشد من نیز حضور داشتند ایشون خانم بینهایت مهربان ودلسوزی نسبت به دانشجویان بودند و از هیچ خدمتی در راستای کمک به آنها دریغ نداشتند
دلسوز و مهربان هستند خانم دکتر